woensdag 11 februari 2009

The Sangoma's will take you!

Nou mensen

Ik ben er dus. Na drie vluchten en heel veel uren wachten op vliegvelden kwam ik maandagavond aan. Amper geslapen in het vliegtuig. In Jo'burg uren gewacht op een klein propellorvliegtuigje. Van 747 naar modal brak, en als ik me niet vergis zat er daadwerkelijk roest op dat ding...
hoe dan ook
Pietermaritzburg was in eerste instantie buizonder 'humid' oftewel vochtige warmte. Ik werd door Sulamusi opgepikt, een medewerker van Ujamaa, met dreadlocks, die deze week gaat trouwen. echt tof. Hij bracht me meteen naar Lutheran Theological Institute, met de mededeling dat ze moeite hadden met de accomodatie. nuja... Daarom werd ik voor twee nachten in een guesthouse gebracht. Een beetje Steve Bikko gevoel. Daarna kon ik eten halen. (rijst of pap van mais, en aeen of andere bonensaus) Enige blanke gozer tussen een heel aantal Zulu's.. (later bleken er ook anderen te zijn, m.n Venda) Maar naast engels is Zulu toch duidelijk de tweede taal. Al verschillende gesprekken over Zulu cultuur gehad. een iemand, ging zover dat hij me vertelde dat ik eigenlijke door de Sangoma's (medicijnmannen van de zulu's) bij hen was gebracht. "Then you will become the great Sangoma of AmaZulu! In fact, it's time namguam, you have to come with me...." (namguam: my friend, engels en Zulu worden hier fanatiek gemixt) iedere morgen en avond is er een kapeldiens ('sochtends om 7:15, en ik heb er nog niet een gemist. Het levensritme is hier anders) De eerste ontmoetingen met de ujamaa team heb ik ook gehad, iemand van hen vertelde me een gruwelverhaal over een van de overvolle ziekenhuizen daar. Ik zeg: daar, want ik zit op de LTI, die op het terrein van de universiteit staat. Een enorm terrein die volgens mij de hele heuvel omslaat. Het is een klein dorp op zich die los staat van de rest van de stad. Geen townships te zien, wel overal muren en prikkeldraad.
Nog een laatst opvallende zaak: de mensen op LTI vinden het om een of andere reden erg belangrijk of ik Luthers ben... heel apart, maar het heeft te maken met de groei van een aantal prosperity en aanverwante pentecostal groepen.
Op dit moment doe ik mee aan een cursus, om er in te komen, waar contextuele bijbellezing wordt geoefend. dwz: Bijbel lezen op een manier die relevant is. Er was een 'theological cafe' met een verhaal van prof de Gruchy, over "Dealing with our own shit." "Theology is religiously thinking about things, In this case, with the Cholera crisis, and the coming lack water supplies in SA, it means religiously thinking about shit."
ohyeah!
Hij refereede naar de sanitaire wetten in het OT. en andere dingen. echt tof.
Nu, ik hoop dat dit leuk leesbaar was, ik houd jullie optodate, of ik doe mijn best, er zijn weinig computers...

(@ Wytz: jawel, er is metal in SA, heel weinig en de meesten hebben er nog nooit van gehoord..)

6 opmerkingen:

  1. Hi Folkert

    Interessant verhaal man! Is dat prikkeldraad bedoeld om criminelen buiten te houden? Ik heb net een aflevering van tegenlicht gezien over de townships rond Johannesburg, pfff, wat een dilemma's voor die mensen.

    Ik ben heel benieuwd wat je zult leren. Niet alleen in theorie, maar vooral in de relatie tussen theorie en praktijk. Erg leerzaam. Ben best een beetje jaloers!

    Ik heb een theologisch vraagje: in mijn aanvaringen met de prosperitykerk Jong en Vrij ging het heel vaak over de (veronderstelde) antithese tussen wet en genade. Dit is vooral een lutherse leer. Volgense de new perspective on paul (waarover ik nu blog) is deze antithese er helemaal niet. Maar J&V baseert zich volledig op deze genadeleer om de zegening/prosperity te mogen ontvangen. Ik ben benieuwd hoe de luthersen er tegenover staan omdat ik in NL merk dat deze antithese tussen wet en genade juist het fundament is voor de prosperityleer. Ben benieuwd!

    Zegen!

    Johan ter Beek
    www.emergingchurches.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Folkert,
    Dat is wennen, lekker warm daar en op tijd opstaan om elke dag lekker naar de kerk te gaan. Ik ben toch wel wat jaloers hoor. Fijn dat je al aardig aan het inburgeren bent. Zulu, Engels, het maakt voor jou niet uit. Je redt je wel.
    Veel plezier daar en Gods zegen vanuit Marknesse gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hee Folkert,

    Bedankt voor je mail met de link naar je weblog. Leuk om te lezen, ik ga het zeker bijhouden. Hoop dat het je allemaal wat gaat lukken daar en dat je wat tijd hebt om af en toe wat te schrijven voor de achterblijvers! Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ey Folkert,

    Mooi om dit alles te lezen, dit klinkt als een overweldigende ervaring. Beetje cultuurshock ervaar je nu wel.
    En nu je weet dat er metal te vinden is verwacht ik wel een paar obscure demo's wanneer je terugkeert.
    Nog een klein nieuwtje vanuit het koude noorden; Wodan zegent jouw reis, Paganfest is uitgesteld tot in september.

    Groet, Wytz

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Folkert!,

    Super om nu eindelijk even het een en ander te lezen over je wedervaardigheden. En dit is nog maar het begin. En toch al helemaal in een andere wereld met allemaal nieuwe mensen. Zo gaaf! Ik houd je nauwlettend in de gaten.

    Arie

    haha trouwens, metal in Z-Afrika, benieuwd hoe DAT nu weer klinkt...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Folkert,

    Fijn om je verhaal te lezen. Je reis zat niet erg mee hè? Gelukkig ben je goed/gezond aangekomen. Succces gewenst met je zoektocht!

    Groet van,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen