donderdag 5 februari 2009

Eerste bericht, in Nederland

Nou mensen

het is zover.
ik ga zondag
toch echt
Van sommige mensen heb ik een keer of tien afscheid genomen (sorry, ik moest echt nog een keer terug naar Utrecht, de scriptie enzo....) Anderen zien nu misschien pas dat ik wegga. wie weet.
hoe dan ook
voor de laatste keer schrijf ik op wat ik ga doen en waarom, dat lijkt me wel geschikt voor in de eerste blog. Voor sommigen is dit bekend, en kunnen dus dit negeren. Yn it Friesch Dagblad haw ik in ynterfiew dien. Wa dy krante hat kin lêze dat ik dêryn ek noch wat skriuwe sil. Sneon stiet der in ynterfiew mei my yn, wol wat radikaler mei mear kristelijke taal dan ik ornaris brûk, it is ek foar in diel de persepsje fan de ynterfiewer, wat ik ynteressant fûn om te lêzen, sa kom ik dus oer op in journaliste. hoe dan ek
(ja, zo nu en dan zal ik in het fries schrijven, dit was voor niet-friezen niet zo interressant, dus vertaal ik het niet, het gaat over een interview in het Friesch Dagblad)
maar goed
in 3 punten, waarom ga ik weg:
1. Mezelf beter leren kennen, ook in verband met de toekomst, ik weet niet goed wat ik waarom ga doen
2. Ik wil leren wat armoede is, wat het met mensen doet. Armoede zie ik als een onrecht en onze levensstijl in het westen is daar mede debet aan. Bovendien is veel armoede door kolonisatie e.d. ontstaan, alweer het westen.... Ik wil de slachtoffers van ons systeem leren kennen.
3. Dit punt hangt nauw samen met punt 1 en 2: ik wil Jezus leren kennen in deze andere wereld, en daardoor wat het volgen van Jezus voor mij in Nederland betekent.

Dat laatste zal voor veel mensen cryptisch klinken maar hopelijk is het straks voor mij ook duidelijker

een andere veel voorkomende is: wat ga je doen.
nu, ik hoop daar de komende tijd wat nauwkeuriger antwoord op te kunnen geven. Ik ga wonen in Pietermaritzburg, in de buurt van Durban, zoek maar op in wikipedia, Ghandi is er ook geweest....
Daar ga ik vrijwilligerswerk doen in het ujamaa centrum
ik ben een tikje te lui voor een groot en lastige uitleg. dussuh:
http://www.ukzn.ac.za/sorat/ujamaa/default.htm

deze zin pik ik er even uit voor de luie mensen die niet doorklikken
Together we use biblical and theological resources for individual and social transformation.

zo, dat doet het centrum, en ik ga ook een onderzoekje doen. zo kon ik studiepunten en financiering rondkrijgen. Dat zodoende.

nu, dit was dus het eerste bericht en de laatste uit Nederland. Tot ziens allemaal en bedankt voor de mails, brieven, kado's en al de andere dingen de afgelopen weken. Ik vind het erg tof allemaal

5 opmerkingen:

  1. He Folkert,
    Lees net je blog. Mooie motivatie heb je om te gaan! Ik ben benieuwd wat je allemaal gaat ontdekken. HEEEEL goede reis gewenst in elk geval!
    Groetjes van Jojanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Folkert,

    leuk dat je een blog bij gaat houden!
    Kunnen we je mooi in de gaten houden ;)
    Ik wou dat ik je een knuffel kon geven voor je vertrek, maar dat gaat wat lastig, dus wens ik je heel veel succes en Gods zegen toe in je zoektocht.

    Liefs,

    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Succes folkert, sorry dat ik de photo's niet kon uploaden, het internet is hier zo brak :(

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Folkert,
    Leuk om te lezen, fijn dat je veilig in Zuid Afrika bent aangekomen. Hoe was de reis? We hopen snel weer iets van je te horen.
    Groetjes en Gods Zegen van ons alle 4 toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. lieve folkert.
    Pas goed op jezelf en vergeeet niet dat we aan je denken. Gods zegen toegewenst.
    We vinden het fijn om heel vaak iets van je te horen. tut ,
    heit en mem

    BeantwoordenVerwijderen