woensdag 29 april 2009

Fotoverslag paasweek

Dansende vrouwen in een ceremonie van een meisje die vrouw werd, op haar eenentwintigste. De hele omgeving is erbij betrokken. De meid in kwestie loopt met haar vriendin naar de mannen en plant een speer voor hen. Die speer moet worden teruggebracht en er moet geld in haar haar worden gedaan.




nog meer dansende vrouwen. Dit keer inclusief de dame in kwestie, rechts in beeld.

Weer eentje van de ceremonie. Zoals ik het al omschreef het deel van geld in de haren. Alle manen waren gewapend. Doodnormaal in deze omgeving.

Zo wilde ze op de foto. Natuurlijk zijn dit niet haar wapens. Maar zoals ik al zei, er zijn massa's speren, vechtstokken en dergelijk te vinden in Zululand. Op dit feest werden ze ook gebruikt, een persoon werd afgevoerd. vechtpartijen bij feesten zijn doodnormaal.


Spectaculair he?


Hier bracht ik dus een week door, deze familie heeft meerdere huizen, en dit zijn er twee van. Andere ronde huizen die ze hadden zijn opgebrand toen de hele vallei brandde, dat komt wel vaker voor.

Dit is de binnenkant van de roundavel, het ronde huis. Dit is de zus moeder en neefje van Ndumiso, degene die me uitnodigde naar zijn familie.
Goeiemorgen: dit is paasmorgen rond 6:00. In Zuid Afrika wordt dan een 'magdalene service' gehouden op een kerkhof. ( http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Mar+16%2C1-8&id18=1&pos=0&l=nl&set=10 )voor de minder bijbelkennende mensen onder jullie.

Empangeni. Fabrieken, township. Ik bracht daar een dag door, slapen met 4 mensen in een kamer van 6 vierkante meter. s'avonds kon ik de deur niet uit. Maar best een plezierige dag met een 'braai' oftewel: barbecue. Na Empangeni terug naar Pietermaritzburg.





Een project van een militair die nu terug is in zijn geboorteplaats, om de jongeren van de omgeving bijelkaar te brengen, en natuurlijk om de traditie te laten voortleven.

Een zionist kerk, het begin van de dienst. Een van de Afrikaanse kerken in Zuid Afrika, en de grootste. (10% van de bevolking is lid van deze kerk) altijd herkenbaar aan de kleding.

Oke, de laatste beelden van de ceremonie. Bedenk wel even mensen: dit is niet alledaags. Het is niet dat ik vanuit mijn kantoortje dit soort dingen zie. Dit is 'rural area', maar voor veel Zuid Afrikanen de normale levensstijl. een gevaar merk ik bij mijn blog dat ik alleen dit soort opvallende dingen noem, die wel exotisch zijn om naar te kijken. ik zal dat proberen te beperken in mijn volgende blog.

1 opmerking:

  1. Indrukwekkend, en niks mis mee dat je juist die opvallende dingen noemt. Ik blijf me verbazen over het verschil tussen de inheemse bevolking in Afrika, en hier in Z-Amerika. In Afrika zijn ze trots om gefotografeerd te worden. Terwijl de indiaanse bevolking hier zich lijkt te schamen voor hun zijn, met altijd een flink wantrouwen naar de buitenstaander toe, zeker die met een camera.

    Consequenties van eeuwenlange onderdrukking en discriminatie..

    Groetjes uit Paraguay!

    BeantwoordenVerwijderen